Dag 12 - Zanzibar

28 oktober 2014 - Zanzibar Town, Tanzania

Dit is het verslag van 28-10-2014.

Vanochtend zijn we vroeg op gestaan (04:00 jullie tijd) om te gaan snorkelen. Dit moest zo vroeg in verband met het getij. Zoals we al eerder schreven, is het verschil tussen eb en vloed erg groot. Vanaf onze lodge werden we met de bus opgehaald. Er bleek dat er nog een man of 13 van onze lodge mee gingen snorkelen. Het merendeel was vrouw, een vage groep Canadese (huis)vrouwen van meer dan middelbare leeftijd. Deze groep was ons al eerder opgevallen. Volgens ons zijn ze eerst in India geweest voor het volgen van een of andere zen cursus. Telkens als we even moesten wachten begon er een vreemde ademhalings- en rekoefeningen te doen met haar ogen gesloten. Twee minuten later stond de rest van de groep haar na te doen. Meerdere keren hebben we gedacht dat ze in lotushouding zouden gaan aannemen om vervolgens te gaan zweven. Zover is het niet gekomen.

Toen we aankwamen bij het ontzettend mooie witte strand met azuurblauwe zee (mooier krijg je ze niet, zie foto’s), werden we in complete duikpakken gehesen. Ook kregen we flippers aan, een duikbril en een snorkel. We zijn een uur gaan duiken bij het eiland Mnemba Atoll, wat een half uur varen was. Daar waren veel begeleiders bij die ons mooi wezen op de vissen die moeilijk te zien waren. Zo zijn er vissen in zandkleur, die aangeraakt moeten worden eer dat ze bewegen. Daarnaast wezen ze ons op een krab die in zijn schelp zat die open stond. Als hij er met een stukje touw in ging, klapte deze schelp hard dicht. Ook prachtige anemonen gezien waar tussen honderden kleine visjes zwemmen. Inktvissen waren er vol op. Op een gegeven moment konden we ze zelf vinden. Nemo (van de film finding nemo) bleek in grote getalen aanwezig te zijn, naast heel veel andere kleurrijke vissen. Zo hebben we bijvoorbeeld ook scholen vissen gezien. Erg leuk!

Later zijn we ergens anders nog een uur gaan duiken. Hoewel het snorkelen op zichzelf erg goed ging, hebben we toch de nodige liters Indische Oceaan naar binnen gekregen. Bij de tweede duik waren er namelijk veel meer golven, waardoor je veel water in je snorkel kreeg. We hebben een aantal foto’s onder water kunnen nemen, met onze gratis onder water fotocamera. Het was een geslaagde dag. We waren rond 14:00 weer terug op de lodge en hebben toen lekker geluncht. Daarna sloeg bij Timi de schrik om haar hart. Ze keek in de spiegel en zag dat onder de rand van waar het duikpak had gezeten, haar benen bruin waren geworden. Terwijl haar been waar het duikpak wel had gezeten zich melkflesachtige taferelen afspeelden. Dit geldt hetzelfde voor Harry, maar die hoeft volgende week niet te verschijnen in zijn turnpakje. Er rest Timi daarom nog maar 1 ding, bij bruinen of vervellen. Hier heeft ze nog 24 uur voor, want daarna zullen wij helaas weer terug vliegen naar Nederland.

Wel hebben we enorm geluk, want we hoeven morgenochtend niet om 10:30 uit te checken (de normale tijd dat je kamer leeg moet zijn), maar pas om 17:00. Dit omdat er geen gasten na ons komen. We kunnen dus nog een hele dag genieten van de zon, en nog even douchen voor de vluchten. We hebben namelijk eerst een vlucht van Zanzibar naar Dar es Salaam en vervolgens vliegen we van Dar es Salaam door naar Amsterdam, waar we donderdag ochtend pas aan zullen komen. Donderdag middag schrijven we dus ons laatste verslag.

1. Hettie:
    28 oktober 2014
    Fijne dag nog morgen en een goede reis terug.
  2. Ans:
    29 oktober 2014
    Om jaloers op te worden wat een mooie foto's. Maar zo te zien brengen jullie mooi weer deze kant op. we verwachten een paar warme dagen hier in het Weertse.Goede reis terug en tot snel.
  3. Jose:
    29 oktober 2014
    Geniet nog van jullie laatste dag en een goede reis.
  4. Karin:
    29 oktober 2014
    Ik ga jullie verslagen en foto's nog missen!! Heel leuk en een geweldige reis. Goede terugreis voor morgen!!
  5. Marieke:
    29 oktober 2014
    Wauw! Het ziet er echt prachtig uit daar! En hele leuke verhalen, graag hoor ik op turnen alles timi!=) volgens mij hebben jullie het daar heerlijk gehad,af en toe ook spannend, maar dat maakt het alleen maar leuker. Een hele goede reis terug!