Dag 11 - Zanzibar

27 oktober 2014 - Kiwengwa, Tanzania

Dit is het verslag van 27-10-2014

Vanmorgen voelden we zowaar een paar regendruppeltjes bij ons huisje. Toen we in ons busje stapten om naar de specerijenkwekerij en Zanzibar stad te gaan, regende het ineens een stuk harder. Onderweg was het een flinke regenbui. Toen we aankwamen bij de specerijenkwekerij aankwamen, was het gelukkig alweer droog (weliswaar zijn wij niet van suiker, maar we zijn hier niet voor Nederlands weer).

Overal op Zanzibar zijn er specerijenkwekerijen, maar wij zullen wel geloosd zijn naar die van de broer van onze gids van die dag. Het is fascinerend om te zien dat eigenlijk alle planten, struiken en bomen gebruikt worden voor kruiden. Zo blijkt bijvoorbeeld dat van een speciale boom, zowel de bladeren, de stam als de wortel wordt gebruikt. De stam snijden ze af en wordt gebruikt als kaneel (na het droge rolt dat vanzelf op tot kaneelstaafjes), de wortel wordt gebruikt als medicijn tegen verkoudheid en griep. Toen we aan de wortel roken, had hij een enorme vix geur. Dat bleek ook te kloppen, ze gebruiken hier dezelfde naam: vix. Voor degene die niet weten wat dit is, je smeert het onder je neus als je verkouden bent, zodat je neus daarna weer open staat. Ook kregen we een demonstratie hoe ze kokosnoten uit de boom haalden. Kokosnootbomen zijn wel 20 tot 25 meter hoog. Om de kokosnoot te kunnen plukken, wordt de boom gewoon beklommen tot aan de top (zie foto’s). Echt hoog! Op de foto maakt hij een meter of drie onder de top even een pose met zijn handen in de lucht wijd gespreid, alsof het niet is. Op dat moment stond hij ongeveer 18 meter boven de grond. Het vocht uit de kokosnoot die hij uit de boom heeft geplukt, mochten we later proeven. We vonden dit geen van beide erg lekker. Daarnaast hebben we nog tientallen andere specerijen mogen ruiken, voelen en proeven.

Toen zijn we naar Zanzibar stad gegaan, oftewel Stone Town gegaan. Edith, we hebben jouw hotel niet gezien, dat kan komen omdat we alleen in het oude stadsgedeelte zijn geweest. In Stone Town had het helemaal niet geregend en de temperatuur was volgens de weerapp net boven de 30 graden met een gevoelstemperatuur van 40 graden Celsius. Dit door de hele hoge luchtvochtigheid. Stone Town deed Harry wel denken aan India. De smalle hoge straatjes, de temperatuur, de deuren van huizen en de bedrading van elektriciteit, telefoon en internet. Kijk maar eens op de foto, dit zou je niet in Nederland tegen komen.

Wat erg indrukwekkend was in deze stad waren de verhalen over de slavenhandel. Slaven werden vanuit heel Afrika naar Stone Town gebracht en vervolgens verhandeld naar de rest van de wereld. Slaven moesten soms wel 300 tot 1000 kilometer lopen naar Zanzibar, geketend aan elkaar aan de voeten en nek. In Stone Town werden ze vervolgens in kleine ruimtes gestopt. Deze ruimtes hebben wij mogen bekijken. Ze waren echt heel klein. Ter grootte van een studentenkamertje zaten wel 75 slaven zonder enige voorzieningen. Ook zwangere vrouwen liepen in de zware toch mee naar Zanzibar en kregen onderweg of op Zanzibar een baby. Hun kind werd vervolgens meteen afgenomen. Onvoorstelbaar!

Vervolgens hebben we rondgezworven door het oude gedeelte van de stad. We kregen onderweg uitleg van de gids. Zo kwamen ook bij de lokale markt, waar vis, vlees, groente, fruit en specerijen werden verkocht. Vooral het vlees en vis gedeelte maakte indruk. De keuringdienst van waren kennen ze hier niet. De stank was enorm, overal zaten wel tientallen vliegen op, katten liepen lekker rond en het was er ook nog eens bloed heet. We hebben een paar foto’s toegevoegd, let vooral op de kop van een koe, deze ligt onderste boven en als je goed kijkt zie je de vliegen zitten (al viel het bij deze nog mee). Bij de visafdeling lagen halve vissen, afgehakte koppen, een aardig grote haai en grote en kleine inktvissen. Erg fris geëtaleerd. Op de vleesmarkt hingen complete geiten en stukken van koeien aan een haak.

Rond 15:00 waren we weer terug in de logde. Morgenochtend gaan we snorkelen. We schrokken wel van het feit dat we al om 07:00 vertrekken (05:00 Nederlandse tijd), maar het lijkt ons wel heel erg leuk. Tot morgen!

1. Hermine:
    27 oktober 2014
    Wat ben ik jaloers op jullie. Nog een paar dagen en dan kunnen we weer bijpraten over turnen. Liefs Hermine
  2. Paul:
    27 oktober 2014
    Een reis om nooit te vergeten, dat is zeker! Ook leuke reisverhalen en mooie foto's.

Oja Harry.......voetbalmanager: Volgend seizoen weer een nieuwe kans moet je maar denken. :)
  3. Emma:
    28 oktober 2014
    Wauw! Ik heb alle foto's vanaf dag 5 achter elkaar bekeken en als jullie daar nu niet optimaal genieten weet ik het ook niet meer! Op de marktfoto's na dan, want die zagen er minder smakelijk uit;) Geniet van jullie dagen daar! Groetjes
  4. Arjen:
    30 oktober 2014
    Hi luitjes, hoe lang blijven jullie nog daar in Afrika? Als Harry teveel in zijn portemonnee heeft, weet ik nog wel wat. Crowned funding. Rabo: 325938164.
    Kokos hebben wij ook in de tuin. Teveel en je kunt het heerlijk drinken. Totaal steriel dat sap, wist je dat. Alleen die andere dames op de foto? Nee, daar kan ik me niets bij voorstellen...
    Ik weet trouwens niet of ik nog wel vlieg als jullie teugvliegen. KLM staat er niet heel gunstig voor.....