Dag 10 - Zanzibar

26 oktober 2014 - Kiwengwa, Tanzania

Dit is het verslag van 26-10-2014

Vanochtend heeft Harry uit geslapen tot 06:00, daarna is hij een wandeling gaan maken over het strand. Hij heeft de mooie zonsopgang kunnen zien (zie foto’s). Hier zien wij dus niet de zon ondergaan in de zee, maar juist opkomen uit de zee. Toen Harry terug kwam is hij op een van onze bankjes gaan zitten die buiten staan, maar al snel moest hij zich verplaatsen naar een andere plek, omdat het zelfs om 06:50 al te heet was om te blijven zitten. Timi heeft heerlijk uitgeslapen tot 08:45 (dat is maar liefst drie uur later dan de afgelopen dagen!), maar werd toen haar bed uitgebrand. Als ik nog eens kan uitslapen, zorg ik dat de afstandsbediening van de airco onder handbereik heb ;).

Vandaag hebben we het rustig aan gedaan en hebben we gezwommen in het zwembad en in de Indische Oceaan. Ook zijn we een aantal keer langs het strand gaan wandelen. Het was weer erg warm vandaag, waardoor we een aantal keer uit de zon zijn gaan zitten. Toch zijn we al goed verkleurd vandaag. Zelfs in de schaduw wordt je goed bruin (of rood natuurlijk).

Het verschil tussen eb en vloed is hier enorm, maar liefst honderden meters. Zo kennen we dat in Nederland niet. Op de foto’s is dit verschil ook te zien. Ook is er een groot verschil tussen de dagen. Zo was het hoogtepunt van vloed een half uur later dan gisteren. Vandaag zijn we de zee in gelopen toen het eb was. We hebben dus lang gelopen voor we bij het water uit kwamen. Wel loopt er dan een Tanzaniaan met je mee die allerlei spullen wilt verkopen (vis, schelpen, zeiltocht, snorkeltocht etc.). Ondanks dat we zeiden dat we dat niet nodig hadden, bleef hij naast ons lopen en gaf voortdurend uitleg over de dingen die in het water/op het strand zag liggen. We weten nu alles van het onder water leven aan de kust. Hij liet ons de zeesterren, krabben, zee-egels en zeewier zien en legde uit waar die allemaal voor gebruik werden en hoe ze verhandeld werden. Best leuk dus.

Morgen gaan we weer cultuur snuiven. Eerst gaan we een specerijen kwekerij bezoeken en daarna gaan we naar Stone Town, de hoofdstad van Zanzibar. Hier schijnt een oud stadsgedeelte te zijn met smalle straatjes en marktjes. Daarnaast werden hier vroeger slaven verhandeld. Morgen dus meer over de cultuur op Zanzibar.

1. Edith stikvoort:
    27 oktober 2014
    Hee, ziet er ook allemaal prachtig uit. Als jullie morgen de straatjes bekijken zul je ook wel het tembo hotel zien. Dat ligt daar in de buurt. Dat is idd een hele aparte sfeer daar. Groetjes van ons allemaal ook van Marleen die nu bij ons in Riemst is. Wij zitten ook lekker buiten in het zonnetje, ook vakantie (herfst) en nog steeds niet gerend sinds Eindhoven. Excuus? Jullie zijn toch ook nog niet bezig, dus ik ook niet