Dag 13 + 14

30 oktober 2014 - Kiwengwa, Tanzania

Dit is het verslag van 29 en 30 oktober 2014.

Op woensdag zijn we vroeg opgestaan om zo lang mogelijk te kunnen genieten van onze laatste dag in Tanzania. We hebben nog de hele dag aan het zwembad kunnen genieten van het prachtige weer. Ook hebben we nog een langs de zee gewandeld. ’s Ochtends was het nog redelijk druk in onze lodge. Zo werd met name het zwembad drie kwartier bezet door onze aqua joggende Canadese zenboedhisten in opleiding (gemiddelde leeftijd 65 jaar). Neem dit vooral letterlijk, want ze waren aan het hardlopen op de plaats in het zwembad, met wit geverfde gezichten van de zonnebrand. En om helemaal zeker te zijn, hadden ze ook nog gigantische tropenhoeden op. Gelukkig werden ze om 12:00 al opgehaald, omdat ze om 14:00 het vliegtuig moesten hebben op Zanzibar. Wij werden pas om 17:30 opgehaald in onze lodge voor onze terugreis naar Nederland, en hebben dus nog heerlijk kunnen lunchen, zonnen en zwemmen, zonder gestoord te worden door allerlei evenwichts- en rekoefeningen. Hoewel Harry nog zo heeft opgelet door in de schaduw te blijven en vaak nog zijn t-shirt aan, bleek vooral zijn torso ’s middags toch aardig bijgekleurd te zijn. Een tomaat is er niets bij. Timi is nog een stapje verder gegaan, want de melkflesachtige taferelen, zie vorige verslag, moesten onder handen genomen worden. Dat is gelukkig gelukt! Het resultaat mag er zijn. Dit wel ten koste van ongeveer 6 liter after sun, die de pijn deed verzachten. Tegen beter weten in heeft Timi de after sun zelfs geprobeerd mee te smokkelen door de douane. Die trapten daar niet in. Vervolg: ’s nachts was het vliegtuig helder verlicht door het nagloeien van het lichaam van Timi.

We werden dus om 17:30 naar het vliegveld in Zanzibar gebracht voor onze 1e vlucht van Zanzibar naar Dar es Salaam. We hadden weer dezelfde chauffeur als toen we arriveerden op Zanzibar. Als afscheidscadeau besloot hij er een echte dodenrit van te maken door weer veel te hard te rijden en in te halen waar het absoluut niet kon. Tenminste, dat dachten wij, maar door op tactische momenten op de toeter te drukken lukte het hem toch. Licht opgewonden van deze rit arriveerden wij ruimschoots op tijd op het vliegveld. Het leek eerst alsof we de enige passagiers waren… Uit een nadere toelichting van de situatie door een official, bleek dat ons vliegtuig al twee uur eerder was vertrokken. We waren hier volgens hem absoluut van op de hoogte gebracht. Niet dus! Op ons ticket en email stond duidelijk dat het vliegtuig om 19:15 zou vertrekken en dus niet om 17:30. In Afrika maakt dat weinig verschil. Na veel praten, stressvolle momenten en lang wachten, konden we toch onze vlucht nog omboeken naar een andere maatschappij, waarbij we onze vlucht naar Amsterdam ook nog zouden kunnen halen. Het omboeken kostte ons overigens nog wel $136 dollar die per se cash betaald moesten worden. Alles bij elkaar schrapende, hadden we nog $143 dollar, net genoeg dus.

Uiteindelijk zaten we, met de hulp van personeel van het vliegveld in Dar es Salaam, rond 22:15 klaar om naar Amsterdam te vliegen. Gelukkig! Wat schetste onze verbazing? De groep Canadese zenboedhisten in opleiding bleek op dezelfde vlucht naar Amsterdam te zitten als wij. Zij hebben dus ongeveer 8 uur lang op het vliegveldje van Dar es Salaam moeten zitten wachten, terwijl wij lekker aan het zwemmen waren in volle rust. Waarschijnlijk hebben ze zich niet verveeld door allerlei tijdverdrijvende rek- en zweefoefeningen ter vermaak van de andere wachtenden uit te voeren. Onze vlucht naar Amsterdam was super en we hebben redelijk goed kunnen slapen. Dit mede omdat de Canadezen verder achterin het toestel zaten (waarschijnlijk mediterende). Vanochtend waren we rond een uur of 10:15 thuis en na een reis van ongeveer 19 uur zijn we nu total loss. Fijn om weer thuis te zijn.

Samenvattende was dit een reis om nooit te vergeten. Het meest indrukwekkende vinden we toch allebei wel het slapen in de lodge midden in Serengeti (twee nachten) waar we de olifant hebben ontmoet op enkele meters van onze tent. Ook de leeuwen die vlak bij onze tent lagen hebben veel indruk gemaakt. Het aantal dieren wat wij hebben gezien, overtrof onze verwachtingen veruit. Neushoorn, cheeta’s, luipaarden, leeuwen, olifanten, giraffen enzovoort. Wij hebben ontzettend veel geleerd van onze gids Geoffrey.

Wij willen jullie heel erg bedanken voor alle leuke reacties die we hebben gekregen. We waren verbaasd over het aantal dat onze reisblog volgden en de vele reacties op onze verslagen. Erg leuk!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hettie:
    30 oktober 2014
    Fijn dat jullie weer thuis zijn!
  2. Babs:
    31 oktober 2014
    Fijn dat je weer veilig thuis bent Tims! Heb nu al zin in alle verhalen, xx
  3. Sharon:
    31 oktober 2014
    Welkom thuis, zal Stan ook blij om zijn. Benieuwd naar de rest vd fotos :-)
  4. Kathy:
    31 oktober 2014
    Ik was een van de weinigen die niet heeft gereageerd ;-) maar ik heb wel genoten van jullie verhalen!!! Vooral toen de groep Canadese dames verscheen in jullie verhaal, heb ik regelmatig dubbel gelegen van het lachen. Gaaf dat jullie zoveel dieren van dichtbij hebben mogen zien en terugkijken op een fantastische reis. Welkom thuis!
  5. Timi:
    1 november 2014
    Wat een leuke reacties allemaal. Sharon en Guido, die foto's volgen snel!! Kathy, ze waren ook erg grappig dus snap dat je dubbel lag..