Tanzania dag 5 - Serengeti

21 oktober 2014 - Serengeti, Tanzania

Dit is het verslag van 21 oktober.

Vandaag werden we dus wakker midden in de Serengeti en begonnen vandaar direct aan de drive. Het doel van de gids van deze dag was een cheeta te spotten. De eerste keer waren we net te laat op de plek waar een cheeta zou zitten (dit weet de gids door de radio, alle gidsen kunnen communiceren met elkaar). De tweede keer was het raak. We waren nu net op tijd om te zien hoe een cheeta een Thomsongazelle te pakken nam. Dit ging zo snel dat Harry er geen foto van kon maken. Verderop hebben we nog een cheeta gezien, die lekker aan het luieren was in het droge gras. Alsof dit nog niet genoeg was, zag onze geweldige gids (het is onvoorstelbaar hoe goed hij dieren kan spotten) daarna 2 cheeta’s die hun prooi aan het opeten waren. Daarna kwamen de hyena’s al, om de resten van het beest op te eten, nadat de cheeta’s klaar waren. De cheeta’s liepen daarna onze kant op, waardoor we geweldige foto’s hebben kunnen maken. Het bloed op de gezichten en poten van de cheeta’s waren zelfs nog te zien!! Wat extra leuk was, was dat onze gids als eerste de cheeta’s spotte. We waren de enige die aanwezig waren. Een kwartier later stonden er wel 10 jeeps. De hele dag hebben we genoten van fantastisch mooie natuur. Het blijkt ook dat de grote trek al is begonnen en we hebben wel duizenden en duizenden gnoes en zebra’s in lange rijen zien langstrekken. Niet da jullie denken dat we alleen katachtigen te zien hebben gekregen… Ook hebben we veel leeuwen gezien. Vanochtend vroeg kwamen we bij een hele grote struik, waar 2 leeuwinnen buiten lagen. Onze gids had snel door dat er binnen in deze struik ook nog leeuwen zaten. Hij manoeuvreerde de jeep zo, dat we binnen in de struik konden kijken. Hier lag nog een leeuwin, een leeuw en 2 kleintjes. Volgens de gids pas 3 maanden oud! Vrij snel daarna zag Timi op een heel andere plek mannetjes leeuw in het droge gele gras liggen. Mooi gezicht dus. Naast al deze leeuwen hebben we nog een groep van 6 leeuwinnen gezien en op een andere plek twee mannetjes leeuwen. Dat betekent dus dat we vandaag 15 leeuwen gezien hebben. Verder zijn we naar de hippo pool (nijlpaarden “zwembad”) geweest. Dit is een rivier met ontzettend veel nijlpaarden. We hebben ook vechtende nijlpaarden gezien, maar volgens de gids was dit heel normaal. Ook zagen we in deze rivier twee krokodillen liggen. Die kunnen we dus ook afstrepen. Daarnaast hebben we vandaag voor het eerst een echte giraffe familie gezien. Die waren lekker aan het genieten van de groene bomen. Ook hebben we weer een aantal olifantenfamilies gezien. Om het kort te maken gaan we nu over naar onze lodge. De twee en laatste nacht in de lodge midden in de Serengeti. Nadat Timi een douche had genomen, wilden we gaan genieten bij het kampvuur. Toen we naar buiten wilde lopen, stond er ineens een enorm grote oude olifant voor onze neus (ongeveer 10 meter van ons vadaan!). Samen met de bewaker hebben we de olifant bekeken vanuit onze veranda. Toen de olifant nog verder onze richting op kwam, moesten we snel onze tent binnen. Omdat de olifant alleen was en een oude bull is, vertrouwde de bewaker het niet helemaal. Dit was best spannend. Na een half uur wachten konden we pas naar de grote tent om te eten. Met een omweg, want de olifant was nog steeds in het kamp. Tijdens het eten hoorde we leeuwen van heel dichtbij. Onze gids, die met ons mee at, vertrouwde het niet en waarschuwde het personeel. Dit omdat de leeuwen ongeveer 150 meter van de tent af waren. Een paar bewakers zijn in de vrachtwagen gaan zitten, om hiermee de leeuwen te verjagen. Dit bleek toch niet nodig, want de leeuwen trokken verder (tenminste dat hopen we). Na het eten leek alles veilig en konden we terug naar onze tent lopen, uiteraard met bewaking. De bewaking hadden zaklampen mee, en in het schijnsel hiervan, zag Timi in één keer dezelfde grote olifant weer staan. Vlak voor onze slaaptent. We schrokken ons kapot!! Zelfs de bewakers die meeliepen hadden deze olifant nog niet gezien. Sterker nog, ze dachten dat hij weg was. Hij stond lekker te eten. Toch moesten we weer even wachten voor we echt naar de tent konden lopen. Inmiddels zitten we veilig dit verslag in de tent te typen. Maar we weten dat de olifant maar enkele meters van ons verwijderd is….. De rest van de vakantie kunnen afgelopen twee dagen nauwelijks meer overtreffen. Als je naar de foto’s kijkt, snap je waarom.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hettie:
    23 oktober 2014
    Voel je je dan echt veilig in die tent? Loopt zo'n olifant die niet zo omver? Super spannennd verhaal. Dat vergeet je nooit meer!
  2. Edith stikvoort:
    23 oktober 2014
    Gaaf zeg!wat een avontuur, snuif de geuren en ervaringen maar goed op, geweldige ervaringen!!
  3. Timi:
    Hee mama,

Of we ons veilig voelden in die tent? Nee niet echt, maar dat zegt het personeel maar om ons gerust te stellen. Later die nacht bleek dat er ook nog een nijlpaard langs onze lodge was geweest. Vlak voor de tent van onze gids hebben de olifant en nijlpaard veel lawaai gemaakt om te laten blijken wie er de baas was. Gids was blij dat hij het licht had uitgedaan zodat hij geen schaduwen zag.
  4. Annelies:
    23 oktober 2014
    Ach die beesten zoeken naar een lekker stukje mals vlees.........aan jullie valt weinig te knabbelen :-)
  5. Timi:
    23 oktober 2014
    Dat denk je maar... Pasgeleden waren twee kindjes van 5 en 7 van toeristen aan het spelen bij de lodge en toen is het jongetje van vijf gepakt door een luipaard, die het kind meteen in zijn boom omhoog trok. Daarna reed de gids tegen de boom aan waardoor de luipaard het kind losliet. Maar het was helaas al te laat... Zit ook niet zo heel veel vlees aan.. Waargebeurd, niet verzonnen!!